| | ورود

حقوق مسافر

حقوق مسافر


مسافرین محترم، شما با تهیه بلیت از شرکت مسافربری، حقوقی خواهید داشت که شرکت ملزم به رعایت آن بوده و شما در صورت رعایت نکردن آن از طرف شرکت مسافربری، می‌توانید از شرکت به خاطر آن شکایت کنید:
  1. بلیت مسافرتی که از جانب شرکت حمل و نقل برای شما صادر می‌شود در حکم قرارداد حمل بین شما و آن شرکت بوده و براساس آن تمام مسئولیت‌‌های سفر به‌عهده شرکت مربوطه است و شرکت در قبال آن مسئول و در برابر شما پاسخگو خواهد بود.

  2. رانندگان سواری کرایه‌های بین‌شهری تحت پوشش شرکت‌های حمل و نقل مسافر بعنوان رانندگان حرفه‌ای دارای شغل ثابت رانندگی بوده و تبحر بیشتری در عبور و مرور از مسیرهایی که در آن‌ها فعالیت می‌کنند، دارند. این رانندگان، هنگام صدور دفترچه کار از جانب مراجع ذی‌صلاح مورد ارزیابی قرار گرفته و پس از طی مراحل لازم موفق به اخذ دفترچه کار و فعالیت در این بخش می‌شوند، در حالی که سفر با وسایل نقلیه شخصی دارای چنین مزیتی نیست و به‌طور بالقوه می‌تواند به‌خصوص در سفرهای خارج از شهر بسیار مخاطره‌انگیز باشد.

  3. سرنشینان وسایل نقلیه برون‌شهری تحت پوشش شرکت‌های حمل و نقل مسافربری در مقابل حوادث رانندگی، نزد یکی از شرکت‌ها بیمه شده‌اند و در صورت وقوع حادثه، شرکت بیمه در حد تعهدات خود خسارات وارده را جبران خواهد کرد.

  4. وسایل نقلیه‌ای که تحت پوشش شرکت‌های مسافربری قرار می‌گیرند، غالباً اتومبیل‌های جدید با عمر بسیار کم هستند که علاوه بر فراهم کردن راحتی بیشتر برای مسافرین، مشکل فرسودگی و بالا بودن احتمال تصادف را نیز ندارند.

  5. یکی از مزایای سفر از طریق شرکت‌های حمل و نقل، آن است که در صورت مفقود شدن وسایل شخصی یا ایجاد نارضایتی، شما می‌توانید به شرکت مربوطه مراجعه کنید و در صورت پیدا شدن، وسیله خودتان را باز پس گیرید، یا نسبت به مورد شکایات خود اقدام لازم را به‌عمل آورید ولی در وسایل نقلیه غیر عمومی معمولاً چنین امکانی وجود ندارد یا به سختی میسر می‌شود.

  6. در وسایل نقلیه عمومی بین‌شهری که تحت پوشش شرکت‌های حمل و نقل مسافربری قرار دارند چنانچه با موارد نامطلوب یا شرایط نامساعدی برخورد کنید، می‌توانید شکایات خود را به انجمن صنفی یا اتحادیه تعاونی‌های مسافربری منعکس کنید. سازمان‌های استانی و ادارات کل حمل و نقل و پایانه‌های استان‌ها نیز بر عملکرد شرکت‌ها نظارت و اشراف داشته و در صورت تخلف با متخلفین برخورد خواهند کرد.

  7. همراه داشتن تا 20 کیلوگرم توشه برای هر نفر رایگان است و به ازای هر کیلوگرم توشه اضافی 5/2 درصد نرخ پایه بلیت از مسافر دریافت می‌شود. حمل توشه در داخل اتوبوس و همچنین حمل هر نوع کالای تجاری توسط اتوبوس ممنوع است. شرکت مسافربری مسئول حفاظت از توشه‌های تحویلی مسافران است.

  8. شرکت‌های مسافربری باید در ساعت تعیین‌شده در بلیت، با تأمین وسیله نقلیه مناسب، مسافران را به مقصد تعیین‌شده جابه‌جا کنند. در صورت بروز تاخیر در حرکت، شرکت ملزم به تأمین وسیله نقلیه جایگزین و مناسب است و چنانچه تاخیر بیش از یک ساعت باشد شرکت مکلف است بنا به درخواست مسافر نسبت به استرداد کل مبلغ بلیت اقدام نماید.

  9. رانندگان اجازه ندارند قبل از رسیدن به مقصد نهایی، مسافران را پیاده کنند؛ مگر آنکه مسافران خودشان درخواست کنند.

  10. شرکت‌ها و موسسات مسافربری مکلفند هرگاه وسیله نقلیه در طول سفر به هر علتی از کار بازماند در اسرع وقت و بدون ایجاد هزینه اضافی برای مسافرین وسیله نقلیه مناسب را جهت ادامه سفر آنان فراهم کنند.

  11. شرکت ها و موسسات مسافربری مسئولیت حسن عملکرد کارکنان خود را بر عهده دارند و موظفند از افراد دارای صلاحیت جهت همکاری استفاده کنند. پرسنل شرکت‌ها و همچنین رانندگان و خدمه سرویس‌ها نیز موظفند شئونات و اصول اخلاقی عمومی و اسلامی را موکدا رعایت کنند.

  12. شرکت‌ها و موسسات مسافربری موظفند رانندگان تحت پوشش را مکلف کنند تا در حین سفر در مکان‌ها و زمان های مناسب به مدت لازم برای ادای فریضه نماز و همچنین استراحت و صرف غذا توقف و همچنین از پخش نوارهای صوتی و تصویری غیرمجاز در داخل وسیله نقلیه خودداری کنند

  13. قبل از تصمیم به مسافرت، نسبت به برنامه‌ریزی زمان سفر، شناسایی شرکت مسافربری و نحوه تهیه بلیت اقدام نمایید. آسایش خاطر در مسافرت فقط با برنامه‌ریزی قبلی امکان‌پذیر است. بنا بر این برای سفرهای خود برنامه‌ریزی کرده و بلیت خود را از دفاتر فروش بلیت سطح شهر شرکت‌ها تهیه کنید. البته در حال حاضر بیشتر شرکت‌های مسافربری کشور، مجهز به فروش بلیت از طریق اینترنت هستند و شما می‌توانید بلیت خود را در کوتاه‌ترین زمان، در منزل خود یا محلکار تهیه کنید.
دی ان ان